الموقع الرسمي لدير تاوضروس المشرقي (المحارب)غرب الأقصر..
الجمعة, 2024-04-19, 9:56 AM

الاعلانات والاهداءات

..منتدي المتنيح البابا شنودة الثالث...يمكنكم الان الاستماع لجميع الترانيم الصوتية للمرنمين فاديا بزي..ساركيس دياربي ...فريق الاغابي.. ليديا شدييد...سامح ميخائيل...فيروز...هاني ابراهيم...اسحاق ابراهيم...ماهر فايز ...ايمن كفروني..هايدي منتصر..فيليب ويصا..زياد شحاتة..جميع الالبومات وذلك في قسم الترانيم الصوتية...اكثر من 100 ترنيمة فيديو كليب لاكثر من مرنم في قسم ترانيم فيديو. يمكنكم الان من خلال موقعنا الاستماع المباشر طيلة 24 ساعة للراديوهات المسيحية من قلب الكنيسة القبطية الارثوذوكسية من ترانيم والحان وقداسات واجتماعات وتسبحة مباشرة من الكنائس القبطية..يمكنكم الان من خلال موقعنا مشاهدة القنوات الفضائية الرياضية والقنوات الاخبارية وقنوات الاطفال ...يمكنك الان مشاهدة جميع القنوات الفضائية المسيحية مباشرة..حصرياً اكبر مكتبة افلام فيديو وداعاً لتعب التحميل والانتقال بين الاجزاء اكبر مجموعة افلام دينية مشاهدة مباشرة بدون اجزاء وسهولة التحميل...حصرياً قصة حياة الشهيدين تاوضروس المشرقي واقلوديوس الفارسي دراما مسموعة...الان يوجد بالمنتديات منتدي قديسين معاصرين الاباء المتنيحين قديسي دير المحارب ..ومنتدي الشباب ..ومنتدي التعمير..منتدي اعداد خدام....منتدي الرياضة..منتدي الشعر والخواطر.منتدي مشاكل الشباب والقضايا المعاصرة .منتدي طلب صلاة... ... اذكرونا في صلواتكم
خلفية متلونة
CHRISTIAN NEWS:
منتديات دير المحارب
[ رسائل جديدة · المشاركين · قواعد المنتدى · بحث · RSS ]
  • صفحة 1 من%
  • 1
منتديات دير المحارب » Test category » منتدي الشباب » الحل لخطية العادة السرية ج4
الحل لخطية العادة السرية ج4
ديرالمحارب-غربالاقصرالتاريخ: الأربعاء, 2011-10-05, 4:13 PM | رسالة # 1
عضو نشيط
مجموعة: المدراء
رسائل: 85
جوائز: 0
سمعة: 0
حالة: Offline
عايز انبهك لحاجة مهمة كمان ..... انك كنت أبن للشيطان ودلوقتى انت عايز تكون ابن لربنا
ومش ممكن الشيطان هيسيب تعبه الفترة اللى فاتت دى كلها يضيع كده بسهولة لما تتوب وتبعد عن طريقه الدنس
عشان كده الحرب الفترة الأولى دى هتكون عنيفة عليك . وانا مش بخوفك بالعكس انا بقولك عشان تحضر نفسك كويس للحرب واقرأ الأيميل ده كذا مرة وركز فى نقاطه وخصوصا نصايح القديس يوحنا سابا عشان لو التزمت بيها هتحافظ على حاجات كتير قوى
انا عارف ان كلامى صعب ومش سهل يتنفذ وعارف انك بتعمل الخطية غصب عنك عشان نفسك تعمل الصح ومش قادر .. لكن ثق اننا بانفسنا ضعاف جدا لكن طالما بندخل ربنا معانا فى كل حرب وبنادى عليه ونستغيث به أكيد مش هيسبنا نسقط لأننا ولاده .
خليك فى جهادك واثبت فيه إلى ان تنتشلك يد الله ... وثق ان ربنا شايف كل حاجة وكل جهاد بتعمله من اجله وهو حافظه عنده ومش ناسيه وهيكافئك عليه .
لكن لو حصل وانت فى طريق جهادك وسقطت إياك نهائى من اليأس

لا تيأس ابدا فى جهادك مهما بدت الحرب صعبة عليك
انا عايزك وانت فى عز ضعفك وانت لسه عامل العادة السرية دلوقتى تقف تصلى لربنا.. صدقنى دة اكتر وقت ربنا يستجيب فية. عارف لية ؟؟؟ لان شيطان اليأس اللى هو اعظم شيطان فى الشياطين كلهم . مش بيجى للانسان غير بعد ما يقع ويغلط وانت لما تقف تصلى بعد الخطية على طول بتهزم اقوى شيطان ممكن يسيطر عليك ومش بس كدة دة انت بتاخد اكليل كمان بصلاتك لربنا وهو ((أكليل الرجاء)) شوفت ربنا دة حنين قد ايه .. الواحد يبقى لسة جارحه بخطيتة لكن مجرد انة يجى يكلمة.. ربنا يديله اكليل على طول .
وإياك ان شيطان اليأس يزرع فيك افكار انك إزاى يكون لك وش تقف قدام ربنا وانت لسه عامل الخطية واهانته . لازم تفهم ان ربنا مش بشر زينا عشان لما تغلط فيه ميعبركش تانى لكنه أب حنون بيحب ولاده ولو ولاده غلطوا فيه بيستنى يرجعوا يتأسفولوا مش ينفصلوا عنه خالص
وعلى فكرة الكلام اللى بقولهولك دة مكتوب فى قصة فى كتاب(بستان الرهبان) كانت قصة راهب متوحد فى مغارة وكل يومين تلاتة يجيلة الشيطان فى هيئة امرأة جميلة ويغريه ويوقعة فى الزنا وبعد ما الشيطان يسيبة ويمشى ... الراهب يركع ويصلى لربنا ويبكى بالدموع وكان فعلا بيقدم توبة حقيقية عشان ربنا يساعده وكان الراهب ده يقول للشيطان لما يسيبه (( انت بتضرب بسلاح الزنا والنجاسة وانا بضرب بسلاح الرجاء فى رحمة ربنا لحد لما نشوف مين اللى هيكسب فى الأخر .. نجاستك ولا رحمة ربنا )) لكن بعد يومين يجيلة تانى الشيطان و يوقعة فى الزنا بسبب ضعفة ولما الشيطان يمشى ... الراهب يقف يصلى ويبكى بعد الشيطان مايخرج.. فضل على الحال دة 17 سنة .. تخيل !!! وبعد 17 سنة ظهر الشيطان للراهب دة على هيئتة الحقيقية السودا البشعة وقالة (( انت اية يا أخى ... مش عايز تيأس من خلاص نفسك. انا خلاص قررت اسيبك لانى لو استمريت معاك اكتر من كدة هديلك اكليل الرجاء بدل ما كنت جاى اخد منك اكليل ابديتك )) ومن بعدها ربنا رفع عنه الحرب دى وعاش فى قمة الطهارة والعفة إلى ان تنيح بسلام .

+ معلومة مهمة وأخيرة لازم تكون واثق فيها أثناء حربك وجهادك ان فى ملايكة وقديسين كثيرين يتشفعون ويصلون لك دون ان تطلب منهم لآن كل ما يشغل السمائيين هو ان الأرضيين يخلصوا " فقال لا تخف لان الذين معنا اكثر من الذين معهم ( 2مل 6 : 16 ) "
+ جهز نفسك من دلوقتى وقدس أفكارك وأعضائك حتى تستحق ان تلبس الثياب البيض وتضرب بقيثارة الروح وترنم الترنيمة الجديدة أمام عرش النعمة مع كل القديسين اللى سبقونا للسما تلك الترنيمة التى قال عنها يوحنا الحبيب أنه لم يستطع احد ان يتعلمها إلا " الذين لم يتنجسوا مع النساء لانهم اطهار ، هؤلاء هم الذين يتبعون الخروف حيثما ذهب ( رؤ 14 : 4 ) "

بتمنى تستفيد بكل حرف فى الموضوع ده عشان ده فيه خلاص نفسك وعايزك تثق ان اللى كاتبلك الكلام ده ربنا بنفسه هو اللى بعتهولك انت شخصيا .
ربنا معاك ويحافظ عليك ويعوضك فى ملكوته

ابن المشرقي
منتديات دير المحارب » Test category » منتدي الشباب » الحل لخطية العادة السرية ج4
  • صفحة 1 من%
  • 1
بحث:

Copyright MyCorp © 2024 تصميم موقع مجاني с uCoz

أضفنا إلى المفضلة

البداية

خلفية متلونة